Pemanfaatan E-Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab Daring di Madrasah Tsanawiyyah

Yulfatul laila, Muhammad Zaenuri, Winda Rosita

Abstract


This study aims to describe the Madrasah E-Learning and its use in learning Arabic online at MTsN 2 Surakarta. This research is a descriptive qualitative research with the object of research in Arabic learning at MTsN 2 Surakarta. The results of this study are 1) Madrasah E-Learning featuring 4 features, namely online classes, E-Learning access, sharing Madrasahs, madrasah community forums; 2) Madrasah E-Learning displays the main menu for learning in general, not specifically for language learning; 3) in its utilization, teachers still use other applications such as WA and YouTube for learning interactions with students.

Keywords


E-Learning; Arabic Language

Full Text:

PDF

References


Abdurrahaman Al-Fauzan, d. (1425 H). Durus al-Daurat al-tadribiyah li Mu'allimi al-Lughah al-'arabiyyah li ghairi al-nathiqina biha. Mu'asasah al-Waqf al-Islami.

Audina, N. A., & Muassomah, M. (2020). Instagram: Alternatif Media dalam Pengembangan Maharah Al-Kitabah. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 77–90. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1986

Bouhnik, D., & Deshen, M. (n.d.). WhatsApp Goes to School: Mobile Instant Messaging between Teachers and Students. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217–231.

Firda. (2019). PEMANFAATAN PORTAL/WEB E-LEARNING PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SMA NEGERI 4 SINGARAJA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha (JPBSI). Volume 9 Nomor 1, , 13-22.

Gazali, E., & Saefuloh, H. (2019). Kebutuhan Peserta Didik dan Rancang Bangun Media Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah. Arabi : Journal Of Arabic Studies, 87-99.

Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Hamidah, H. (2019). Arabic Language: Between Learning Necessity and Responsibility (ar). Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 7(1), 35–44. https://doi.org/10.23971/altarib.v7i1.1472

Hamidah, H., & Marsiah, M. (2020). Pembelajaran Maharah Al-Istima’ dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 147–160. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2282

Hamzah, A. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Malang: Literasi Nusantara.

Haniah, H. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Mengatasi Masalah Belajar Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 2(1). https://doi.org/10.23971/altarib.v2i1.588

Hermawan, A. (2013). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT. Rosdakarya.

Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 17–32. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1902

Izzan, A. (2009). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Humaniora.

Kemendikbud. (2014). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013. di akses pada 20 Oktober 2020 Pukul 14.00: http://kemdikbud.go.id/kemdikbud/dokumen/Paparan/Paparan%20Wamendik.pdf.

Keputusan Menteri Agama (KMA) no 183 Tahun (2019).

Linur, R., & Mubarak, M. R. (2020). Facebook Sebagai Alternatif Media Pengembangan Mahara Kitabah. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(1), 8–18. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.154

Mubarak, M. R., Wahdah, N., Ilmiani, A. M., & Hamidah, H. (2020). Zoom Cloud Meeting: Media Alternatif dalam Pembelajaran Maharah Kalam di Tengah Wabah Virus Corona (Covid-19). Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(2), 211–226. https://doi.org/10.29240/jba.v4i2.1445

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) tahun no 63. (2009).

Rozak, A., & Albantani, A. M. (2018). Desain Perkuliahan Bahasa Arab Melalui Google Clasroom. Arabiyat, 83-102.

Saifuddin, M. F. (2017). E-Learning dalam Persepsi Mahasiswa. Varidika Volume 29 No.2, 102-109.

Setyosari, P. ( 2014). Menciptakan Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. JINOTEP : Jurnal Inovasi dan Teknologi, Vol 1, No 1,, 20-30.

Thu'aimah, & Al-Naqah. (2006). Ta'lim al-Lughah Ittishaliyan Baina al-Manahij wa al-Istirajiyat. Rabath: Isesco.




DOI: https://doi.org/10.23971/nathla.v1i1.159

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

 Google Scholar