Sing With Play :Apakah efektif untuk Meningkatkan Penguasaan Mufradath Bahasa Arab Siswa?

Noraida Noraida, Jasmani Jasmani, Nurul Wahdah

Abstract


The world of children seems to be synonymous with games, songs and stories. Therefore, in recent years language teachers have continued to make efforts to find teaching methods suitable for certain age groups and make the language learning experience an enjoyable one. Child education experts finally recommended the use of games, songs and stories as educational media. The purpose of this study: to measure how effectively the sing with play method is used for vocabulary mastery. This study uses a quantitative approach. The type of research used is experiment. This study uses 2 classes, one experimental class totaling 29 and one class being the control class totaling 28. Data collection techniques are using tests, scores and score sheets. Data analysis techniques are descriptive analysis and statistical analysis. In the experimental class that applied the singing while playing method, the post-test average score was 87.76 and in the control class without the singing while playing method the post-test average score was 77.14. The results obtained from the Independent Sample T Test, the significance value obtained is 0.000 <0.05, it can be concluded that there is a significant difference between student learning outcomes using the singing method and without the singing method. So this singing method is more effective in increasing vocabulary mastery of third grade students of Darul Ilmi Banjarbaru.

Keywords


Metode; Sing With Play

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A. (2019). OPTIMALISASI PEMANFAATAN LABORATORIUM BAHASA DALAM MENINGKATKAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Al-Ta'rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 2(1), 67-74. doi:https://doi.org/10.23971/altarib.v2i1.1534

Alisman, (2014). Analisis Efektivitas dan Efesiensi Manajemen Keuangan di Aceh Barat. 1(2),17.

Amin, N. F. (2016). Implikasi Pembelajaran Qawaid Menggunakan Metode Bernyanyi pada Mahasiswa Jurusan Keperawatan UIN Alaudin Makassar. 14.

Andriani, T. (2012). Permainan Tradisional dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini 9(1), 2.

Antoro, Q.D. (2013). Permaian Edukatif dalam Pembelajaran Kosa-kata Bahasa Arab.18.

Audina, N., & Muassomah, M. (2020). Instagram: Alternatif Media dalam Pengembangan Maharah Al-Kitabah. Al-Ta'rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 77-90. doi:https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1986

Basit, A. (2018). NABAR(Nada dan Belajar) Sebagai Upaya Meningkatkan Penguasaan Qawaid Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab Unnes. 2598-0637.29.

Delfita, R. (2013) Meningkatkan Kemampuan Anak Melalui Permainan Gambar Dalam Bak Pasir di Taman Aanak-Anak Bina Anaprasa Mekar Sari Padang. 1(1), 12.

Fajriah, Z. (2015). Peningkatan Penguasaan Kosa-kata. Bahasa Arab (Mufradat) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar. 9(20), 9

Hafrison, M. (2008). Permainan dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara dikelas Rendah Sekolah Dasar: Sebuah Alternatif Model Pembelajaran Bahasa Bernuansa Psikolinguistik.,25.

Hamidah, H., & Marsiah, M. (2020). Pembelajaran Maharah Al-Istima’ dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 147–160. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2282

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab.

Ilmiani, A. (2017). تعليم مهارة القراءة في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية لفيجوتسكي دراسة الحالةفي جامعة بالنجكارايا الإسلامية الحكومية. Al-Ta'rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 5(2), 117-126. doi:https://doi.org/10.23971/altarib.v5i2.771

Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 17–32. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1902

Juita, R.(2012). Peningkatan Kemampuan Berhitung AnakMelalui Permainan Menakar Air di TK Aisyiyah Koto Kaciak Maninjau. 1(2), 18.

Khalilullah, M., & Ma, S. A. (2012). Permaianan Teka-teki Silang Sebagai Media dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Mufradat). 37(1), 13.

Mahdi, A. Mujahidin. (2014). Panduan Penelitian Praktis untuk Menyusun Skripsi, Tesis, & Disertasi.

Mubarak, M. R., Ahmadi, A., & Audina, N. A. (2020). Kombinasi Strategi Bernyanyi dan Bermain: Upaya dalam Menumbuhkan Motivasi Mahasiswa Tadris Biologi (TBG) dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 3(1), 15–31. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v3i1.23996

Mutholib, A. (2015). Lu'batul Qamus: Cara Unik Memperkaya Mufradat. 7(1), 23.

Ningsih, W. (2015). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MI Ma'rifat Nahdlatul Ulama 1 Pageraji Kecamatan Kabupaten Banyumas.18

Prahmana, R.I. (2010). Permaianan “Tepuk Bergilir” yang Berorientasi Konstruvisme dalam Pembelajaran Konsep kpk Siswa Kelas IV A di SDN 21 Palembang. 4(2), 25.

Prasetya, S. (2010). Menyanyi Sebagai Metode Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa-kata Bahasa Arab Santriwan-Santriwati Kelas Umar Bin Khattab Tpa Masjid Pangeran di Ponegoro Yogyakarta.17

Qomaruddin, A. (2017). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran Mufradat.17.

Rasyidi, Z. (2020). Pembelajaran Qawaid: Perspektif Teori Kognitif pada Pondok Pesantren Raudhatut Thalibin Kalimantan Selatan. Al-Ta'rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 103-116. doi:https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1865

Rosyidi, A.W. & Ni’mah, M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab.

Saputri, A.A. (2017). Pengaruh Media Crossword Puzzle dalam Meningkatkan Vocabulary Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris III di MI Negeri Watuagung Tambak.21.

Satriana, A. (2013). Permaianan Tradisional Berbasis Budaya Sunda Sebagai Sarana Stimulasi Perkembangan An ak Usia Dini.1(7), 14.

Sayuti, A. (2016). فعالية ألعاب اللغة على استيعاب مفردات اللغة العربية فى الفصل الخامس بالمدرسة الابتدائيّة الحكوميّة كيرينك بانكيري بالنكارايا. Al-Ta'rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 4(2). doi:https://doi.org/10.23971/altarib.v4i2.562

Septiarani, N. K., Rahmayanti, S. D., & Santoso, M. B. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Bernyanyi Terhadap Pelaksanaan Cuci Tangan pada Anak Usia Prasekolah di RA Baiturrahim Cibeber Cimahi Tathun 2017. 12(2), 11.

Shobari, O. (2008). Efektivitas Metode Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Godean.20.

Suprapto, A.N. (2013). Permianan Monopoli Sebagai Media untuk Meningkatkan Minat Belajar Tata BPGA di SMA. 1(1), 10.

Suryaningsih, N.M.A. (2016). Implementasi Pembelajaran INKUIRI Terbimbing Berbasis Permainan dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini 5 (2), 21.

Tamrin, M. (2018). Efektivitas Penerapan Metode Bernyanyi Terhadap Penguasaan Mufradat Siswa diMadrasah AliyahAL-Nur Patangnga di Kabupaten Bone.12

Yurmalin, M.Z. (2013). Pengembangan Permainan Ular Tangga untuk Kuis Mata Pelajaran Sains Sekolah Dasar. 3(1), 24.




DOI: https://doi.org/10.23971/nathla.v1i1.180

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

 Google Scholar